theme
Siber Güvenlik Uzmanı

آلزایمر

آلزایمر

بيماری آلزايمر يك بيماری مغزی است كه مشخصه آن رو به زوال گذاشتن تدريجی توانايی های ذهنی است. بیماری آلزایمر ۲ تا ۵ درصد افراد مسن را دربر گرفته و گاهی هم ممکن است بر اشخاص جوانتر حمله کند. به نظر می‌رسد که این بیماری در اثر فاسد شدن سلولهای منطقه هیپوکامپ مغز که معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کنند بوجود می‌آید. منطقه آسیب دیده مغز و استیل کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل شده که به همین دلیل است که یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر عدم توانایی در تحکیم یادگیری تازه (برای مثال به یاد آوردن یک شماره تلفن جدید) است. اما خاطرات و رویدادهایی که مربوط به زمان قبل تر می شوند، معمولا کمتر آسیب می‌بینند.

دلایل ابتلا به آلزایمر:

بالا بودن سن، سابقه خانوادگی، مونث بودن و سندرم داون، از مهمترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. احتمال ابتلا به آلزایمر با بالا رفتن سن افزایش می یابد اما این به آن معنا نیست که تمامی افراد به آلزایمر مبتلا خواهند شد. بروز زوال عقل در سنین پایین تر از ۶۰ سال، امری نادر است.

نشانه های ابتلا به آلزایمر:

_ فراموش کردن وقايع اتفاق افتاده اخیر

_ مشکل در انجام كارهاي نيازمند و وابسته به قوه عقلاني مانند وظايف شغلي، رسيدگي به امور مالي و يا امور خانه

_ مشكل در انجام كارهای ساده ای مانند انتخاب لباس و يا انجام محاسبات ساده رياضي

_ ناتواني در شناسايي دوستان و خویشاوندان نزدیک

_ بي توجهی به بهداشت شخصي

_ مشكل در غذا خوردن

_ گرفتن حالت تهاجمي به خود و انكار اينكه مشكل وجود دارد

_ از دست دادن خودداری جنسي

_ گم شدن در خیابان های آشنا

_ از دست دادن كامل حافظه، قدرت تکلم و عملكرد عضلاني (كنترل ادرار و مدفوع). در اين حالت فرد نياز به مراقبت و نظارت كامل دارد.

درمان آلزایمر:

محيط خانه را باید طوری تغيير داد كه فرد بيمار دچار آسيب بدنی نشود. براي بيماراني كه مشكل حافظه دارند شايد يادآوري مكرر كمك كننده باشد. يك گفتگوي صميمانه مختصر و در عين حال قوی نیز مي تواند بيمار مضطرب يا آشفته را آرام كند. ذهن بيمار آشفته را منحرف كنيد. قدم زدن با بيمار مي تواند در اين زمينه كمك كند.

بسیاری از داروهایی كه برای مشكلات ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند ممکن است باعث خواب آلودگي شوند. اين داروها بايد حتي الامكان قطع شوند. داروهای ديگری نیز تحت بررسي هستند که برخی از آنها براي كنترل علايم آشفتگی مفيدند.

داروهاي جدیدی كه با نسخه پزشك تجويز مي شوند نیز ممكن است پيشرفت بيماری را در برخی از بيماران به تأخير اندازد.

آلزایمر

آلزایمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.