theme

۱۰ نکته در مورد گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

اگر جزو افرادی هستید که به گوجه فرنگی حساسیت خاصی ندارید و می توانید آن در برنامه ی غذایی خود بگنجانید، این ۱۰ نکته در مورد گوجه فرنگی را همیشه یه یاد داشته باشید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

۱- با مصرف گوجه فرنگی از مشکلات قلبی و سرطان در امان باشید.

در اکثر غذاهای مدیترانه ای از گوجه فرنگی یا سس آن استفاده می شود. به همین دلیل افرادی که رژیم های مدیترانه ای می گیرند، کمتر از سایرین به دلیل مشکلات قلبی و سرطان جان خود را از دست می دهند.

۲- حاوی مقدار زیادی لیکوپن است.

به طور خاص، گوجه ‌فرنگی مقدار بسیار زیادی یک ماده ی مفید به نام لیکوپن در خود دارد که بالاترین فعالیت آنتی‌اکسیدان را در بین کارتینوئیدها داراست.

۳- مصرف همزمان گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

 طبق تحقیقات صورت گرفته در موش‌های صحرایی مبتلا به سرطان پروستات و دادن همزمان گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی به آن ها،  در مقایسه با دادن گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی جداگانه به آنها، تومورهای پروستات در آن هایی که این ۲ ماده غذایی به آن ها به طور همزمان به آن ها داده می شد، رشد بسیار کندتری داشته است.

۴- احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده که رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، درکاهش احتمال ابتلا به سرطان بسیار موثر است. در این تحقیق محققان دریافتند که  ماده ای به نام لیکوپن می‌تواند تا ۳۱ درصد احتمال سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.

۵- گوجه‌فرنگی حاوی ۳ آنتی اکسیدان بسیار مهم است.

 آنتی اکسیدان ها نقش اساسی در مبارزه و پیشگیری از سرطان دارند. آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی بتاکاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E و ویتامین C هستند.

۶- سرشار از پتاسیم است.

یک ماده معدنی که بیشتر ما با کمبود آن مواجه هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی ۵۴۳ میلی‌گرم پتاسیم و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی ۴۵۴ میلی‌گرم از این ماده را داراست.

۷- در صورت مصرف آن با سایر چربی های مفید، اثر بیشتری خواهد داشت.

هنگامی که گوجه‌فرنگی همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در آن، ۲ تا ۱۵ مرتبه بیشتر می‌شود.

۸- حاوی هر چهار کاروتنوئید است.

کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از آن ها خواص خاص خود را داشته و در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می‌کنند.

۹- مادران شیرده بیشتر گوجه فرنگی پخته مصرف کنند.

در صورت مصرف محصولات گوجه‌فرنگی توسط خانم‌های شیرده، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مانند سس آن بیشتر از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.

۱۰- گوجه فرنگی را با پوست بخورید.

مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول‌های روده ی انسان در رب های گوجه‌فرنگی که حاوی پوست آن باشد، بسیار بیشتر از نوعی از رب فاقد پوست گوجه‌ فرنگی است. بنابرین جهت بالاتر بردن میزان فواید غذایی گوجه‌فرنگی، از پوست کندن آن خودداری کنید.

 

منابع:
– وبسایت ویستا https://vista.ir

1 دیدگاه

  1. الناز گفت:

    واقعا عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *