theme

کاهش تشنگی در ماه مبارک رمضان

روش‌های کاهش تشنگی در ماه رمضان

کاهش تشنگی در ماه مبارک رمضان

برای کاهش تشنگی نوشیدن ۸ لیوان آب و مایعات با فاصله یک ساعت بعد از افطار، به مرور  و تا هنگام خواب و پرهیز از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها که سطح بالایی از کافئین و شکر دارند و باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند، به حفظ آب بدن تا لحظه افطار کمک می‌کند.

نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، چون بدن آب اضافی را دفع می‌کند.

آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و با مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود.

مصرف چند قطره لیموترش پس از صرف وعده غذایی هم در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.

همچنین برای پرهیز ار آفتاب زدگی استفاده از سایه‌بان میتواند مفید باشد.

تاثیر مصرف میوه و سبزی بر تشنگی

میوه‌هایی مثل زردآلو و هلو در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می‌کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را هم جبران می کند.

مرکبات، توت فرنگی، هندوانه و خربزه هم علاوه بر تامین آب، مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد‌معدنی، و همچنین ویتامین‌های c ،b1 و b2 را تأمین می‌کنند.

مصرف شیرینی‌های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه غلظت مایعات بدن و در نتیجه احساس تشنگی را افزایش می‌دهند. بهتر‌ است برای پیش‌گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده شود.

استفاده از غذاهای آب‌پز و خورش‌های آبدار و کم‌نمک از دیگر مواردی است که یکی دیگر از روش‌های کاهش تشنگی در ماه رمضان است.

نوشیدنی‌هایی مانند یک لیوان شیر‌داغ همراه سه قاشق بادام پوست کنده و خرد‌شده ترکیب مناسبی از پروتئین‌های مورد نیاز شما را هنگام سحر تامین می‌کند. همچنین مصرف سالادهای پخته و خام همراه روغن زیتون نیز مناسب است.

مصرف انواع سبزی و چند عدد میوه بعد از شام، به علاوه استفاده از یک میوه و کمی سالاد در سحر سبب خواهد‌شد که در طول روز دیرتر احساس گرسنگی و تشنگی داشته باشید.

کلم بروکلی، نخود فرنگی، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، هویج، جعفری، گشنیز، کرفس و بامیه از انواع سبزی هایی به شمار می آیند که می توانند به عنوان یک منبع ذخیره آب در طول روزتلقی شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان و ایرنا

مشاهده متخصصین تغذیه نوبت دهی اينترنتی شفاداک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *